start.jpg

CRM - kundedialogsystem

Kundefokus viktigere enn noensinne

CRM som verktøy skal gjøre oss bedre til å kommunisere riktig budskap til rett målgruppe, og samtidig samle informasjon og innsikt til bruk i strategiske beslutninger. Markedsføringsmessig krever både kunder og privatpersoner individuell oppfølging – og skreddersydd kommunikasjon.

Et felles CRM-system er med å skape gode relasjoner til supportere og dialog med kunder og samarbeidspartnere. Fotballens CRM-system hjelper klubbene og organisasjonene til å strukturere salgsjobben gjennom bedre kontroll på tilbud og avtaler, og effektiv kommunikasjon ved hjelp av nyhetsbrev og SMS. CRM-system benyttes av klubber i Eliteserien og OBOS-ligaen, samt NTF, NFF og Svensk Elitfotboll. Dette skaper stordriftsfordeler.

Tore Andre Krystad, CRM-ansvarlig i NFF utdyper

I 2016 valgte vi å etablere et CRM system basert på samme løsning som NTF. Bakgrunnen for dette var at systemet allerede var integrert med vårt billettsystem, og våre verktøy for kommunikasjon. Samarbeidet med NTF har vært entydig positivt og vi ser store fordeler relatert til kompetanse- og kostnadsdeling.

Vårt publikum er vår viktigste ressurs og vi mener det er avgjørende å kommunisere relevant informasjon.

I tillegg til å skape gode resultater på banen, ønsker vi å engasjere med vår kommunikasjon. Dette er viktig i en tid hvor vi «drukner» i informasjon. Ved å etablere en avansert kundebase kan vi lettere identifisere og forstå våre supportere, og kommunisere målrettede budskap på individ nivå.

God utvikling

Klubbene har sendt ut en rekke spennende kampanjer og nyhetsbrev med gode åpningsrater og klikk, skreddersydd til sesongkortholdere og enkeltbillettkjøpere. Bedriftskunder får individuell oppfølgning og kommunikasjon. Antall privatpersoner i databasen har økt med ca. 10 % til ca. 350 000 og antall firmaer med ca. 30 % til ca. 27 000 i løpet av 2016. I 2017 vil vi fortsette å fokusere på opplæring og kompetanseoverføring mellom klubbene. Målet er at flere skal ta i bruk systemet, og bruke det hver dag. 

-Et viktig verktøy for Sandefjord

 Lime Pro har blitt et viktig verktøy for oss i Sandefjord Fotball. Vi har oversikten og skaper utvalg på privatpersoner og bedrifter i Lime. Til utvalgene sender vi målrettede nyhetsbrev med Apsis. Spesielt inn mot våre hjemmekamper har dette vært verdifullt sier Daniel Hov.

På bedriftsmarked har vi oversikten over samarbeidspartnere og potensielle nye sponsorer. Vi følger tilbudsløpet og bruker det aktivt for å ha kontroll på status opp mot våre salgsmål. I eksisterende avtaler var vår registrering av prestasjonsbonus svært nyttig når sesongen gikk mot slutten, som endte med både opprykk og kvartfinale i cupen.

Fokus for oss fremover blir å registrere alle solgte produkter i Lime og benytte den muligheten som vi vet ligger der. På privatmarked blir fokuset vårt på å segmentere mer og være kreativ, for å treffe med budskap som mottakeren i større grad finner mer verdifullt.

Annonse: