Forslag

Forslag fra klubbene

1. Innkommet fra LFK - Akademiklassifisering:

Forslag:

Årsmøtet i Norsk Toppfotball ber arbeidsgruppen foreta en gjennomgang av de ulike kostnadskomponentene i akademiklassifiseringsmodellen med det formål å utarbeide en utjevningsmodell slik at klubber som kvalifiserer for å bli klassifisert ikke taper vesentlig økonomisk på å delta i ordningen.

Årsmøtet ber arbeidsgruppen fremlegge en utjevningsmodell for eiermøtet innen 1. juni 2017.

Bakgrunn:

På NTFs eiermøte den 1. november 2016, vedtok eiermøtet enstemmig, Akademiklassifiseringssystem som presentert av arbeidsgruppen. Overgangsordning i 2017 i henhold til forslaget.

Eiermøtet fikk på nevnte møte presentert den overordnede modellen og et «dypdykk» i følgende to områder:

•  Kompetanse og Produktivitet. Herunder presenterte en prognose for 2017 med hvor mange klubber som ligger an til å oppnå de ulike klassifiseringene.
  •  Estimert økonomifordeling per stjerne.

Det ble besluttet en overgangsordning hvor MNOK 10 av spillerutviklingsmidlene utbetales første halvår 2017 etter gammel modell (antall årsverk i utviklingsavdelingen). Resten av spiller- og trenerutviklingsmidlene utbetales ved sesongslutt etter ny Akademiklassifisering.

Begrunnelse:

LFK vil understreke at man støtter akademiklassifiseringsmodellen, og står bak hovedinnretningen av det vedtak eiermøtet fattet den 1. november 2016.  Årsaken til at LFK fremmer dette forslaget er at man opplever beslutningsgrunnlaget på eiermøtet 1. november 2016 som for svakt. For det første ble papirene sendt ut kort tid før møtet. Videre ble det aldri opplyst, hvilke økonomiske konsekvenser akademiklassifiseringen ville få den enkelte klubb. Vi opplever at mange klubber, i likhet med LFK, opplever at inntektene fra media, blir vesentlig redusert fra 2016 til 2017. For LFK sitt vedkommende vil man få (netto) henholdsvis kr. 198.000 mindre om man blir klassifisert med 1 stjerne, og kr. 362.000 mindre om man blir klassifisert med 2 stjerner, sammenliknet med hva man mottok netto i 2016.

I erkjennelsen av at Norge er ett lite land med begrensede ressurser, er LFK enig i at vi må rendyrke våre nasjonale konkurransefortrinn. Samarbeid og målrettet bruk av ressurser mot områder som vi vet gir stor effekt på vår nasjonale prestasjonskraft, og at kjernen i dette arbeidet hviler på vår evne til å utvikle gode spillere. LFK mener det er helt avgjørende at flest mulig klubber gjøres i stand til å drive god og ønsket spillerutvikling.

2. Innkommet fra LFK - Organisasjonsutvikling:

Forslag:

Årsmøtet i Norsk Toppfotball nedsetter ei arbeidsgruppe bestående av 3 – 5 medlemmer, og hvor de gis i mandat og komme med forslag som sikrer åpenhet i alle beslutningsprosesser som fremlegges for eierne.

Bakgrunn:

Norsk Toppfotball eies som kjent av klubbene i eliteserien og OBOS-Ligaen. Det er derfor svært viktig at man klarer å involvere eierne inn i beslutningsprosessene med et reelt beslutningsgrunnlag. Dette er etter vårt syn helt avgjørende for å skape en åpen og transparent organisasjon. Det vises for øvrig til beslutningsgrunnlaget knyttet til akademiklassifiseringen og mener med utgangspunkt i nevnte sak at det er avgjørende at et reelt beslutningsgrunnlag legges frem for eiermøtet i alle saker eiermøtet skal fatte beslutninger i.

Styrets forslag

3. Medlemsavgift 2017

Styret foreslår at medlemsavgiften for 2017 skal være NOK 10.000 for samtlige klubber. Avgiften er da på samme nivå som tidligere år

4. Bytte av revisor

Styret innstiller PwC som ny revisor fra 2017 overfor årsmøtet.

Valgkomiteens forslag

5. Styrehonorar 2016

Det foreslås å utbetale et samlet honorar for virksomhetsåret 2016 stort 495.000,-. Honoraret er på samme nivå som i 2016