Komentarer til budsjett 2017

BUDSJETT 2017

Det er tre viktige endringer i 2017 som påvirker kostnadsnivået til NTF. Det er økt satsning på utviklingsarbeid, ny medieplattform og lansering av ny merkevare for Eliteserien.

Utviklingsarbeidet skal styrkes gjennom økte utbetalinger til klubb, men også flere sportslige fellestiltak i regi av NTF. Det skal for første gang gjennomføresen klassifisering av klubbenes utviklingsavdelinger, øremerkede midler til E-cup lagene økes og det skal gjennomføres flere nasjonale serier på ulike aldersnivåer.

MARKEDS- OG MEDIERETTIGHETER

Fra 2017 har fotballen tegnet en ny 6-årig medieavtale med Discovery Networks Norway (DNN). Medieinntekter og inntekt fra generalsponsor fordeles mellom NFF og NTF/ klubb etter en gitt fordelingsnøkkel. I tillegg selges det ligasponsorer på nivå 2 og 3 som går til ligaen i sin helhet.

Brutto inntekt fra markeds- og medierettigheter for Eliteserien og OBOS-ligaen er budsjettert med MNOK 292,2 i 2017. Det foreslås MNOK 8 som øremerkede midler til E-cup forberedelser. E-cup midlene utbetales som et lån, og tilbakeføres til NTF hvis klubben kvalifiserer seg til gruppespill i Champions League eller Europa League.

DRIFT NTF

NTF sine driftskostnader er budsjettert med MNOK 57,6.

Driften til NTF finansieres med MNOK 52,6 gjennom fee fra medlemsklubbene og MNOK 5 i øvrige inntekter.

MNOK 20,8 av NTF sine kostnader er tilknyttet sportslige tiltak for medlemsklubbene. Hovedpostene er Toppfotballsenteret, Akademiklassifisering, Nasjonale tiltak for G14, G16 og G19, samt turneringskostnader på La Manga og sportslig lederprogram.

Det er videre budsjettert med MNOK 14,4 til igangsatte kommersielle prosjekter. Herunder ny
medieplattform, ligamerkevare for Eliteserien, Connected League og CRM.

Det er budsjettert med 11,5 årsverk i NTF, hvorav 4,5 er tilknyttet Toppfotballsenteret.

NTF budsjetterer med et overskudd på kr 206.333 i 2017.

ØVRIGE UTLEGG

I tillegg til driftskostnader dekker NTF to type utlegg på vegne av medlemsklubbene.

Dommerkostnader som er budsjettert med MNOK 21,6 og La Manga klubbtilskudd
med MNOK 9,5.