ahDSC_3019.jpg

2016 – toppidrettens tillitsutfordring

Medlemsklubbene i NTF har samlet sett fortsatt den gode økonomiske utviklingen og det er økt fokus på spiller – og trenerutvikling. Klubbene vedtok en historisk satsning på sportslig utvikling ved å fryse 240 millioner kroner til felles sportslige utviklingstiltak de neste 6 årene. Det har vært en høy interesse for Tippeligaen og OBOS-ligaen både fra publikum og media. Det eksterne bilde av toppfotballen i Norge er imidlertid også manglende mesterskapsresultater og smitteeffekter av et stadig sterkere søkelys på maktforhold, beslutningssystemer og manglende åpenhet i idrettens styringsform.

Jeg tør påstå at nøkternhet og sportslig utvikling er hovedfokus i toppklubbene i Norge. Og selvfølgelig gjelder de samme regler for toppfotballen som for samfunnet for øvrig. Man må tjene pengene før man bruker dem. Og vi er avhengig av tillitt fra samfunnet. Det oppnås ved et systematisk arbeid der åpenhet, profesjonalitet og frivillighet går hånd i hånd. Utvikling av spillere og sunn økonomisk drift er resepten. Og jeg har lyst til å tilføre; Utvikling av lederne. Det er LÆREREN som må gis mer kunnskap. Trygghet og klokskap kommer gjennom kunnskap og erfaring. Slik får vi utvikla lederskapet i norsk fotball om det er på trener – eller administrativ side. Den profesjonelle fotballen er en ung næring i landet vårt. Vi må derfor ikke bli overraska over at det skjer glipper, men feil og manglende handlekraft må ikke møtes med taushet. Ydmykhet, forbedringsvilje og hardt arbeid er resepten.

Topp og bredde

Diskusjonen omkring høna eller egget, topp - bredde, er et stadig tilbakevendende tema i norsk fotball. For meg er spillerutvikling svaret. Skal norsk toppfotball løfte seg internasjonalt, må vi løfte utviklingstilbudet.  Et fundament for kontinuerlig utvikling og forbedring, starter med å ha fokus på å utvikle talentene her hjemme. Fremfor eksport av nyutklekkede talenter til utlandet.

Stikkord for å levere resultater på den internasjonale arena er profesjonalisering. En sentral del av profesjonalisering er tydelige krav til ledere og ansvarlige, og konsekvenser både for de som når målene og de som kommer til kort. En konsekvenskultur må gjelde lojalitet til profesjonalitet og organisatoriske spilleregler like mye som faktiske resultater på trener- og ledernivå. Vi må i NTF og klubbene hele tiden sikre at vi har orden i eget hus. Og vi må preges av åpenhet mot omverden. Norsk toppfotball er for stor til å være en interesseorganisasjon (klubb) for de innvidde. Vi skal dele problemer og utfordringer, ikke bare suksesser og fremganger.

Det har vært et aktivt år for klubbene og administrasjonen i NTF. Som leser av årsberetningen vil du få ett innblikk i dette. Det er med ydmykhet og hardt arbeid vi søker å løse det ansvaret vi er tildelt. Det spenner fra de store prosjektoppgaver til daglig drift som interesseforening for den profesjonelle delen av norsk fotball.

Fotball til folket

Vi ser frem til å levere Eliteserien og OBOS-ligaen i 2017. Det skal NTF/klubbene, NFF og Fotball Media gjøre sammen med vår mediapartner Discovery Networks Norway (DNN). Søndagen er tatt tilbake som fotballens festdag.  Nye konsepter som Derbylørdag og Supersøndag vil løfte norsk fotball. I tillegg kommer konsepter som Eliteserien Fantasy g Fanzone. Gled dere!

Gratulerer

Avslutningsvis vil jeg gratulere Rosenborg som både cup- og seriemester i 2016. Gratulerer til Kristiansund og Sandefjord med opprykk og velkommen til våre nye medlemmer Florø, Arendal, Elverum og Tromsdalen.

God fotballsesong!

Leif Øverland