ahDSC_295v5.jpg

Merkevare

Velkommen til Eliteserien – lidenskap og fellesskap

I 2017 lanseres ny ligaidentitet for Norges øverste fotballdivisjon og fotballen tar med det eierskap til egen merkevare. Merkevaren skal ivareta arven og historien til Norges øverste fotballdivisjon, og samtidig være innovativ og fremtidsrettet. Arbeidet med å utvikle merkevaren Eliteserien startet med omprofilering av NFF, fotballkretsene og landslagene i 2014/15.

Gjennom året 2016 har prosjektet, bestående av medlemmer fra NTF/klubbene, Fotball Media, Ullevaal Media Center og NFF, jobbet med å utvikle identiteten til den nye merkevare og den visuelle profilen. Prosjektgruppen har lagt vekt på bred involvering og samarbeid mellom klubber, organisasjoner og Norsk Supporterallianse. Den nye ligaidentiteten ble presentert i august før kampen Odd-VIF på Skagerak Arena.

Eliteseriens posisjonering oppsummerer hva som gjør merkevaren unik.

Utviklingen av den visuelle identiteten

Den visuelle identiteten gjør merkevaren distinkt, engasjerer og trigger kjennskap. Eliteseriens nye logo er hovedmarkøren for merkevaren. Designet bygger bro til landslaget, samtidig som logoen er utviklet for å reflektere lidenskapen og fellesskapet i norsk fotball.

Sekundærlogo
Sekundærlogo

Løvens historie

Inspirasjonen til løvesymbolet i logoen er hentet fra det norske riksvåpenet, som viser riksløven innenfor et skjold. Løven som symbol har lange tradisjoner i norsk fotball. Den ble tatt i bruk av landslaget allerede i 1911.

Løven i historisk perspektiv

Da NFF fikk ny visuell identitet og nytt landslags-crest sommeren 2015, var det fra riksvåpenet inspirasjonen ble hentet. Løven viderefører en tradisjon og bygger bro mellom det som har vært og det som skal bli den store historien om norsk fotball. For å binde landslag og vår øverste fotballdivisjon sammen, viderefører Eliteserien denne tradisjonen.

Skjæringspunkt

Skjæringspunktet i logoen symboliserer dualiteten i det to parter møtes. Det er nettopp i dette møtet - mellom klubber, spillere, fans og samarbeidspartnere - spenningen oppstår.Fargepalett

Farger er en sentral del av Eliteseriens visuelle identitet. Fargepaletten er utviklet på bakgrunn av en analyse av klubbenes profilfarger i Eliteserien og OBOS-ligaen 2016.

Skjæringspunkt

Se mer i den nye merkevaremanualen - http://merkevare.toppfotball.no

NYE OPPLEVELSER FOR PUBLIKUM

Eliteserien Fanzone

NTF har arbeidet med hvordan vi kan ta ut den nye identiteten på stadion og få til et felles løft på arenaene. Eliteserien Fanzone er et bidrag til dette.

Det er gjennomført en publikumsundersøkelse med spørsmål om hva det viktigste er for at man skal gå oftere på kamp. Sportslig prestasjon er viktigst, deretter underholdning før og under kamp, stemning og engasjement, høy grad av service, barnevennlighet og bedre markedsføring av kampene. Sammen med Odds Ballklubb er det med bakgrunn i dette jobbet frem Eliteserien Fanzone. Konseptet ble testet på tre kamper på Skagerak Arena høsten 2016.

Fanzone skal etableres som en naturlig del av ankomstområdet på stadion og rammes inn med portaler, franske gjerder med profilering og beachflagg. Musikk, mat og drikke, aktiviteter, ballbinge-aktivitet for barn, besøk av maskot, salg av supportereffekter, aktivering med samarbeidspartnere, besøk av kjente fotballprofiler og trenere inngår som faste elementer.

For publikum skal dette være en møteplass hvor du alltid føler deg velkommen og hvor du tas imot på en folkelig og profesjonell måte.

Med Fanzone gir vi fansen en grunn til å komme tidligere på kamp, klubbene bygger sterkere relasjoner til supporterne og publikum – og stemningen fra Fanzone løfter stemningen på kampene.

Eliteserien Fantasy

Eliteserien Fantasy handler om å sette opp ditt eget lag bestående av spillere fra klubber i Eliteserien på en digital plattform. Spillet følger hver runde i Eliteserien, og man får poeng basert på hvordan spillerne gjør det i virkeligheten. Laget den enkelte Fantasy-spiller setter opp kan være med i ulike mini-ligaer eller cup-formater mot venner, familie og kollegaer. Den Fantasy-spilleren som står igjen med flest poeng ved sesongslutt/cup-spill vinner.

Annonse: