2015-08-19 19.19.21.jpg

Møteplassene

Møteplassene for medlemsklubbene har som mål å utvikle toppfotballen sportslig og kommersielt. I 2016 ble det gjennomført flere små og store møteplasser med stor deltakelse.

Deling av kunnskap og erfaring

Det arrangeres møter for fagansvarlige og daglige ledere. Det hentes inspirasjon fra de beste også utenfor Norge. Et eksempel på det er foredrag på markedssamlingen for Tippeligaen hvor kommersiell direktør i Borussia Dortmund, Carsten Cramer delte «Hemmeligheten bak trofaste fans og over 80.000 i snitt». På La Manga seminaret ble fire spanske toppklubber hentet inn for å bidra med faglig inspirasjon.

Hensikten med møteplassene er å bygge sterke relasjoner på tvers av klubbene. Det knyttes kontakter som igjen kan benyttes i hverdagen. Flere av møteplassene gjennomføres som workshops i mindre grupper hvor man setter sammen klubber som har mye til felles.

Med Discovery Networks Norway som ny mediepartner og ny ligamerkevare, Eliteserien, fra 2017 har dette vært naturlige temaer på flere av møteplassene.

La Manga seminaret

La Manga har blitt en av de viktigste møteplassene for spillerutviklere i norske Toppklubber. Hvert år arrangeres det et faglig seminar som går i samme tidsperiode som G-16 og G-18 landslag sin årlige turnering på den spanske kysten. Dette gjør at møteplassen blir en fin kombinasjon av faglig påfyll, oppfølging av klubbens landslagsspillere og sosialt samvær på kveldstid. 38 deltakere fra 26 toppklubber representerte norsk toppfotball, i tillegg til deltakere fra NFF og studenter fra Norges Idrettshøgskole.

I 2016 var det fokus på Metodologi - hvordan klubbene kan bygge en læringsskole i egen klubb. Målet var å øke klubbens bevisstgjøring og refleksjonskraft for å øke forutsettingene for å klare nettopp dette. Toppfotballsenteret dro synonymer til skolen og pratet om hvordan de beste utviklingsmiljøene i verden har en rektor, lærere og et tydelig pensum med alderstilpasninger der alt henger sammen fra første møte med ball til topp prestasjon i en av verdens beste ligaer.

Athletic Club Bilbao, Atletico de Madrid og Valencia FC og Levante U.D. ble invitert for å fortelle om sine læringsskoler. Dette ga deltakerne referanser fra noen av verdens beste klubber på læringssystematikk. På dagene hvor det ikke var presentasjon av besøkende klubber samlet deltakerne seg i grupper og fikk anledning til dele erfaringer, bekymringer, ideer og inspirasjon fra foredragene. Øvrige «eksterne» foredragsholdere var Antoni Ordinas som viste frem Stabæk sin imponerende metodologi for å gi deltakerne norske referanser. Niklas Nyland fra Sarpsborg 08 viste hvordan man kan omvende «spiller-hjulet» til en klubbspesifikk måte og lage fagplan. Ørjan Berg fra Bodø Glimt holdt inspirasjonsprat med studentene fra Norges Idrettshøgskole der fokus var hvordan klubben klarte å snu fra å være tilnærmet konkurs til å bygge en av de ledende utviklingsavdelingene i Norge.

Nasjonalt Utviklingsforum

Bakgrunn: Nasjonal utviklingsforum er opprettet for å forsterke og effektivisere samarbeidet mellom klubb og Toppfotballsenteret får å gi større kraft til utviklingsarbeidet i toppklubbene.

Nasjonalt Utviklingsforum er en ressursgruppe som sammen med Toppfotballsenteret skal bidra med å identifisere strategiske innganger til arbeidet med spiller- og trenerutvikling i klubb, i et overordnet nasjonalt perspektiv. Forumet skal være med å legge til rette for implementering av konkrete utviklingsprosesser, prosjekter og nyvinninger i klubb.  Forumet er sammensatt av de til enhver tid heltidsansatte utviklingsansvarlige i toppklubb. (pt.17 i Tippeliga, 6 i OBOS-ligaen) Et overordna mål med forumet er å forløse muligheten som ligger i hver enkelt toppklubb for å få til topp internasjonal kvalitet på utviklingsarbeidet i klubbene.

Utviklingsforum har valgt et arbeidsutvalg (kjernegruppe) og en leder. Kjernegruppas funksjon er å sette retning på forumets arbeid, forberede saker og førfølge arbeidsprosessene som blir prioritert. Utviklingsforumets leder er til enhver tid en del av kjernegruppa og arbeider tett mot Toppfotballsenteret. Leder fra oppstart i 2013 til 2016 har vært Øyvind Iversen, utviklingsansvarlig i Bodø Glimt.

Arbeidsmøter 2016

Fem møter med forumet samlet.

• 2 dagers forum i forkant av La Manga seminaret.
  • 2 dagers samling 6. – 7. juni Oslo
  • 2 dagers samling 11. – 12. oktober i Oslo.
  • 2 video-/telefonmøter med hele forumet

Arrangement- og Sikkerhetsseminar

Trygghet og sikkerhet på arenaene er viktig. NTF og NFF tar dette på alvor og for tredje gang ble det før sesongstart arrangert et todagers sikkerhetsseminar. Seminaret er blitt svært godt mottatt både i fotballfamilien og i politiet. Deltagerne (Sikkerhetsansvarlig, Supporter-koordinator og politiet) opplyste at de har fått en mye bedre forståelse av hverandres arbeidsoppgaver. Seminaret bidrar til at samarbeidet mellom politiet og klubb fungerer godt gjennom sesongen.

Nasjonal partnersamling

Nasjonal partnersamling ble for tredje på rad avholdt med rekordstor deltakelse i forbindelse med Norge – San Marino kampen på Ullevaal 11. oktober.

Kjetil Andre Aamodt var konferansier på den nasjonale partnersamlingen

Dette er en nasjonal møteplass med høyt faglig nivå og relevante temaer for daglig ledere og markedsledere i klubbene og dere 2-3 største samarbeidspartnere. Jotun, DNB, Sparebank 1, Skagerak Energi, ORKLA, Telenor, OBOS, Scandic Hotels og Møller gruppen er eksempler på partnere som deltok. Kjetil Andre Aamodt ledet seminaret og temaene var blant annet ligamerkevareprosjektet, Topp- og breddefotball i et fremtidsperspektiv, Gatelag, Vinnerkultur, Straffesparkets psykologi, sponsorcaser og «Fotball til folket» - Discovery Networks Norway og VG la frem sine planer for fotballen fra 2017.

Møteplasser 2016

• Utviklingsforum: Forum for heltidsansatte utviklingsansvarlige i toppklubbene ble arrangert i februar, juni og oktober.

• La Manga Seminaret: I februar ble det avholdt fagseminar over åtte dager for spillerutviklere og utviklingsansvarlige i toppklubbene.

• Arrangement- og sikkerhetsseminar: Den 9.-10. mars ble det gjennomført arrangement og sikkerhetsseminar på Lillestrøm. Seminarene gjennomføres i samarbeid med NFF, NTF, Kripos og politidistriktene.

• Avspark på Ullevaal: For åttende gang gjennomførte NTF, NFF, Fotball Media og Ullevaal Media Center en Kick-off (livesending) for medie-Norge den 7. mars. Dette er den eneste dagen i året hvor samtlige klubber med trenere og kapteiner og fotball lederne er samlet.

• OBOS-ligadagen: Toppfotballsenterets fagdag for klubbene i OBOS-ligaen ble gjennomført i juni. Sportslig ledelse, trenerteam og spillerutviklere fra klubbene deltok i tillegg til NFF

• Markeds og mediesamlinger: daglig ledere, markeds- og medieledere samt de sentrale medie- og samarbeidspartnerne ble invitert til 4 møteplasser i løpet av året.

• Nasjonal Partnersamling - Inspirasjonsdag: Ble avholdt i forbindelse med Norge – San Marino kampen på Ullevaal 11. oktober.

• Økonomiseminar: I 2016 ble det avholdt to økonomisamlinger for økonomiledere, daglige ledere og regnskapsførere i Tippeligaen og OBOS-ligaen. Første samling var i mai og den andre i september.

• Sportslig debatt: Daglig ledere, sportslig ledere og hovedtrenere ble i november invitert til debatt om hvor norsk fotball står, og ikke minst, veien videre.

• Julelunsj med faglig påfyll: NTF sine samarbeidspartnere og klubber ble invitert til julelunsj med faglig påfyll den 21. desember.