Økonomi

GENERELT

Verdien på NTF sin andel av markeds- og medieavtaler fordeles ut i henhold til en fordelingsmodell vedtatt av klubbene. I 2016 var verdien fra medieavtalen og ligasponsorater MNOK 280. Av disse er MNOK 260 utbetalt til medlemsklubbene, MNOK 3 øremerket og utbetalt våre E-cuprepresentanter, MNOK 1 tilført Nasjonalt Utviklingsforum og MNOK 5 ble benyttet til å finansiere kommersiell pott Tippeligaen. MNOK 8 er avsatt som gjeld til klubbene og blir utbetalt i 2017.

Brutto omsetning i 2016 utgjorde MNOK 350 som er MNOK 34 høyere enn i 2015. En vesentlig årsak til denne økningen er UEFA solidaritetsmidler som klubbene mottok med MNOK 19,3, mot MNOK 4,1 i 2015. Det er også økt inntekt fra markeds- og medieavtaler.

NTF har et overskudd på kr 198.783, mot et budsjettert resultat på kr 19.000. NTF sin egenkapital per
31.12.2016 er kr 12.959.721, en egenkapital i tråd med tidligere vedtak i årsmøte. 

DRIFT NTF

NTF driftes gjennom en fee som faktureres medlemsklubbene årlig. I 2016 var NTF fee MNOK 45,9. En andel av fee er sportslige- og kommersielle aktiviteter som NTF gjennomfører på vegne av klubb.

I 2016 har NTF hatt en netto kostnad som følger på de største fellestiltakene:

NTF sine øvrige inntekter kommer fra medlemskontingenter, royalty lisensprodukter og ulike prosjektinntekter.

DATTERSELSKAPER

Fotball Media AS (FM) er et selskap som eies av NFF og NTF med 50 % eierandel hver. FM har fullmakt til å fremforhandle og forvalte medieavtaler og ligasponsorat knyttet til 0. divisjon og 1. divisjon.

FM har fire ansatte og har kontoradresse på Ullevål Stadion.

Ullevaal Media Center AS (UMC) eies av NFF og NTF med 50 % eierandel hver. UMC har studio og kontorer på Ullevål Stadion. Selskapet har investert i et fullverdig broadcast og har egen produksjonsstab med producer, fotografer, redigere og andre produksjonsmedarbeidere. UMC utvikler innholdskonsepter og gjennomfører produksjoner for å sikre forpliktelsene klubbene, NTF og NFF har gjennom sentrale media- og markedsavtaler.

Annonse: