Prioriterte områder og tiltak – Ligautvikling

Styrke klubbenes og ligaenes konkurransebetingelser

Lover & Reglement

NTF skal jakte konkurransefortrinn og utligne konkurranseulikheter mellom Eliteserien og andre europeiske ligaer. Det skal arbeides med forbedring av lover og regler, talentlekkasje (spillerlogistikk) og skattemessige forhold i forhold til avlønning av spillere. Internasjonalt arbeid som kan sikre Norske toppklubbers interesser og adgang til Europas klubbturneringer skal prioriteres. 

Eierstruktur

NTF skal arbeide sammen med NFF for å forbedre/utvikle dagens klubbmodeller (medlemseierskap, dualmodell, spillerinvestor). NTF planlegger ikke for å utrede andre eierskapsmodeller. 

Økonomi

NTF skal jakte konkurransefortrinn som koster lite, men driver prestasjon. Incentivmodellen i AK  forsterkes. Det vurderes mulighet for konseptualisering og salg av sportslige produkter som akademiklassifiseringen, trenerutviklingsprogrammet og nasjonale serier til partnere.

Konkurransestruktur, terminliste og spillplan

NTF skal jobbe for å optimalisere konkurransestrukturen for norske toppklubber. I dette arbeidet skal det overordnet jobbes mot å finne løsninger som legger til rette for flere konkurransekamper i løpet av en sesong for alle våre toppklubber. Det er et særlig behov for å se på hvordan man kan få til flere interessante kamper utenfor den tradisjonelle sesongen for Eliteserien og OBOS-ligaen. Det er ikke gitt at dagens struktur skal endres, men det er behov for å se om det er mulig å hente ytterligere konkurransekraft.

Mandatet for utredning:

Arbeidsgruppen skal vurdere hvordan klubbene i Norsk Toppfotball kan få økt antall konkurransekamper som styrker den sportslige kvaliteten og øker inntektene.  Gruppen skal vurdere følgende kriterier: Sportslig kvalitet, fair play, lengden på sesongen, antall kamper, antall lag, andre europeiske modeller, forståelig format, vurdere modeller med og uten sluttspill, norsk klima, andre særnorske forhold som f.eks. avstand og klima. Antall konkurransekamper skal sees i sammenheng med NM og UEFA sine turneringer.  

Gruppen bør også vurdere andre spillformater i vinterhalvåret.

Ulike modeller for konkurransestruktur skal måles mot samtlige av kriteriene oppsummert i sportslig – og kommersiell utvikling (publikums- og sponsorinntekter). Utredningen skal gjøre anslag på kostnadsendringer i forhold dagens konkurransestruktur.  

Arbeidet utføres i Europatoppen, men ledes av Norsk Toppfotball.

Terminliste og spillplan

NTF og NFF skal innenfor rammene gitt i den internasjonale kalender samarbeide om utarbeidelsen av Hovedterminlisten. Partene har en felles forpliktelse til å bidra til å skape god forutsigbarhet, med fastsatte rammer for sesongoppstart og avslutning, ferieavvikling, samt forholdet mellom NM- og seriekamper

I arbeidet skal følgende prioritet gjelde:

  1. Landslag A-menn
  2. Tilpasninger til deltakelse i internasjonale klubbturneringer (UEFA)
  3. 0. divisjon og 1. divisjon herrer
  4. Norgesmesterskapet

NTF arbeider for at flest mulig av kampene i Eliteserien og OBOS-ligaen spilles i helg. NM skal som hovedregel legges til midtuke.

NTF og NFF er enige om at det skal etableres en gruppe bestående av seks personer, hvorav tre skal være ansatt i og oppnevnt av NFF, og tre skal være ansatt i og oppnevnt av NTF. Gruppens oppgave er å utarbeide og vedta spilleplan, med datoer for kampene i 0. og 1. divisjon menn.

Et klart flertall av klubbene har også kvinneklubber som enten er etablert i Toppserien eller har ambisjoner om å etablere seg her. Både Eliteserien, OBOS-ligaen og Toppserien ønsker å spille flest mulig kamper i helg. NTF skal søke å få til at færrest mulig av Eliteserie kampene spilles samtidig med Toppserien. Det er ikke tilsvarende føringer i forhold til OBOS-ligaen.

E-cup tilpasninger

Per 2022 kan e-cuplagene flytte inntil to hjemmekamper i kvalifiseringsperioden.

NTF vil ytterligere fremme et forslag overfor NFF om at europalagene settes opp med hjemmekamp mellom Play Off kampene allerede når terminliste settes. I tillegg åpnes det for at man kan flytte inntil 3 hjemmekamper. Beslutning og varsel om flytting av kamp mellom Play Off kampene gjøres når man vet om man kvalifiserer til Play Off runden.

Europatoppen

Større sportslige tiltak skal gjennomføres i Europatoppen i stedet for hos NTF sport. Det vil eksempelvis være lederutviklingsprogram, e-cupbistand i form av faglig støtte, trenerutdanning, investering i analysesystem i akademiene, m.m.

Agentforhold

Agentvirksomheten er en del av arbeidet knyttet til spillerlogistikk. Europatoppen skal se på agentens rolle og hans/hennes samspill med klubben. Dette vil også bli en del av lederprogrammet under modulen for spillerlogistikk.

Salg og aktivering av partneravtaler

NTF skal øke verdien på sentrale partneravtaler for ligaen med 40 % på år i løpet av perioden. I ny strategiperiode skal kommersielle avtaler selges i samarbeid med rettighetshaver.

Dagens partnerstruktur Eliteserien:

  • 1 Generalpartner
  • 3 Hovedsamarbeidspartnere
  • Ligaball

Dagens partnerstruktur OBOS-ligaen:

  • 1 Generalpartner
  • 2 Delpartnere
  • Ligaball

Utover dette skal det arbeides for at NTF får inn partnere innenfor andre satsninger enn ligaene. Eksempler på dette er:

  • Akademiklassifiseringen
  • Nasjonale serier
  • Treningskamper knyttet til vinterlokasjon
  • Nasjonalt analysesystem
  • VAR

Partnerskap med TV2

NTF har sammen med TV 2 etablert prosjektgrupper med delansvar for å utvikle Eliteserien og OBOS-ligaen 2.0. Ligakonseptet skal øke antall tilskuere på stadion og seere lineært og digitalt.

De fire prosjektgruppene:

  1. Ligakonsept
  2. Kommersielt samarbeid
  3. Innhold
  4. IT

I tillegg er det et eget prosjekt for innføring av VAR i Eliteserien ledet av Fotball Media. NTF vil spesielt arbeide for å optimalisere stadionopplevelsen gjennom bruk av VAR på storskjerm og digitale flater.

Ligakonsept

Prosjektgruppens mål: Økt engasjement og stemning knyttet til kampene. Endringene som gjennomføres skal dermed bidra til flere tilskuere og flere seere. 

Hovedområder for det videre arbeidet:

  • Identitet og merkevare
  • TV-opplevelse, arrangement og publikum
  • Stadion
  • Bærekraft: synlighet og utrulling

Hovedområder for det videre samarbeidet mellom TV 2 og NFF:

  • Salg og forvaltning av partneravtaler
  • Utvikle sponsor- og reklamekonsepter og pakker som maksimerer inntektene for NTF og TV 2
    • Skape kommersiell verdi av bærekraftsprosjektet
    • Utvikle og teste nye, lønnsomme forretningsmodeller for NTF og TV 2
    • Spille inn behov til ligakonsept-prosjektet for å skape kommersielle muligheter
    • Spille inn behov til bærekraftsprosjektet for å skape kommersielle muligheter

Innhold

Prosjektgruppens mål: Et hovedmål er å bygge Eliteserien som en unik og attraktiv liga for nordmenn.

NTF, klubb og TV 2 utreder muligheten for å:

  • Lage en plan for å bygge interessen i forkant av seriestart 2023 i NTF/klubb og TV 2s flater (web, SoMe, TV, TV 2 Play)
  • Lage en ukentlig publiserings- og innholdsplan som bygger opp og oppsummerer runden i NTF/klubb og TV 2s flater
  • Skape et samarbeid mellom klubb, lokalmedia og TV 2 der vi deler på materiale og innhold for å bygge mest mulig trøkk rundt hver klubb

IT/Teknisk

Prosjektgruppens mål: NTF har et mål om å legge til rette for gode brukeropplevelser og stabil drift.

Sportsdata, CRM og kontribusjon:

  • Legge til rette for gode brukeropplevelser gjennom å tilgjengeliggjøre gode data for NTFs og TV 2s systemer
  • Levere CRM-løsninger basert på krav fra de 4 andre gruppene
  • Legge til rette for synergier mellom NTFs og TV 2s kundedata, f.eks. gjennom kobling av innlogging
  • Overtagelse av eksisterende avtale pluss evt. enkelte endringer
  • Bidra til kravspekk for TV 2s anskaffelse av kontribusjonsløsning

Utvikling av medieproduktet

I ny rettighetsperiode vil NTF få et større ansvar for forvalting og utvikling av medieproduktet. Dette inkluderer eksempelvis følgende oppgaver:  

  • Styre samspill mellom arena og TV-produksjon (VAR ++), innhold til storskjerm ++
  • Utvikling & standardisering innholdsproduksjon stadion
  • Kommersialisere data i felles arkivløsning
  • Utvikle kommersielt innhold på TV med rettighetshaver
  • Utvikle merkevaren til ES og OL (inkl. grafisk uttrykk)
  • Utvikle innholdselementer i TV-sendinger med rettighetshaver, f.eks. bruk av sportsdata
  • Forvalte øvrige rettigheter, f.eks. på radio

NTF vil løpende vurdere investering i medieproduktet. Utviklingen skjer som kjent raskt der de yngre målgruppene ser på fotball på en helt ny måte og på nye flater. Arbeidet med å sikre våre premium rettigheter og posisjon i forhold til andre rettigheter vil ha høy prioritet de kommende årene.

Ligamanual

Det skal utarbeides en ny ligamanual som har til hensikt å utfylle dagens mediehåndbok laget av NFF. Intensjonen er å styrke arena – og TV-opplevelsen for publikum.

Ligamanualen skal inneholde oppdaterte og nye retningslinjer for TV- og medieavvikling. Dette omfatter blant annet nedtellingsprosedyrer på arena, intervjusoner og intervjuavvikling før, under og etter kamp. Manualen beskriver implementeringen av VAR og hvordan dette integreres i arenaproduksjonen og TV-sendingene.  

Utvikling av Eliteseriens ligaidentitet gjennom felles branding på arenaene beskrives i manualen i tillegg til arenaproduksjon og samarbeid med rettighetshaver.

NTF vil følge opp og rådgi klubbene i henhold til arrangøransvaret.

Bærekraft

«Football for the Goals» er et initiativ og samarbeid mellom FN, NTF, NFF og TV 2 med et overordnet mål (nr. 17) om å samle alle verdens fotballnasjoner, klubber og ligaer for å jobbe sammen om de 16 andre bærekraftsmålene. For klubbene vil arbeidet bestå av å være en pioner og målet er å være de to første ligaene i verden som tar ut dette sammen med en kommersiell aktør og FN.

Annonse: