Designssystemet

Her finner du informasjon om bildebruk, farger, mønstre og innhold.

Ta meg direkte til:

Bildemaner

Bilder er et av de mest prominente elementene i designsystemet, og er samtidig det elementet redaktørene har størst innvirkning på da det er de som velger ut bildene som skal brukes.

 

Bildene skal i like stor grad som mønstre og farger formidle merkevaren, og personligheten, til en klubb. Det er bildene som best formidler stemning, og som får frem følelser, forventning og spenning.

Tema, eller innhold, som bildene burde formidle:

  • Energien som skjer på banen, med fokus på spillerne i aksjon.
  • Bilder som viser bilder av spillerne før, under og etter kampen
  • Utsnitt som går tett på et element, f.eks spillere, publikum og elementer som supporterflagg, sko, drakter
  • Bilder som fokuserer på følelser hos utvalgte mennesker, f.eks. en supporter som jubler eller gråter, en spiller som viser sinne, seier eller stolthet.

Eksempler på bilder fra saker hos klubbene:

RBK: Maipakken med tydelig profil og bilde
RBK: Maipakken med tydelig profil og bilde
Brann: FIFA-billetter med tydelig bildemotiv
Brann: FIFA-billetter med tydelig bildemotiv
Glimt: Fokusert og bra toppbilde
Glimt: Fokusert og bra toppbilde

Farger

Designsystemet inkluderer bruk av fotballklubbenes profilfarger, for å bygge merkevare og skape gjenkjennelseseffekt.

Tekniske spesifikasjoner

Alle klubber har seks farger:

  • Primærfarge
  • Sekundærfarge
  • Tertiærfarge
  • Kvartærfarge
  • Konstrastsikker, lys farge (validerer på sort bakgrunn)
  • Konstrastsikker, mørk farge (validerer på hvit bakgrunn)

På tekst og lenker benyttes kun kontrastsikre farger (enten lys eller mørk, på henholdsvis mørk eller lys bakgrunn).

Se alle klubbenes fargekart her.

Eksempel på fargekart ser du nedenfor

Slik ser fargene til Vålerenga ut. Alle klubber har sine tilsvarende farger
Slik ser fargene til Vålerenga ut. Alle klubber har sine tilsvarende farger

Mønstre

Dette elementet er ment å gi assosiasjoner til fotball generelt gjennom mønsteret, og til klubben spesielt via fargene. De er med på å skape den energiske stemningen knyttet til en fotballkamp.

Mønstre brukes som et bakgrunnselement i en rekke moduler:

  • Artikkelheader
  • Hype modul
  • Historiemodul
  • Lagoppstilling
  • Etc.

Tekniske spesifikasjoner

  • Alle klubber har seks mønstre.
  • Alle mønstre blir generert av tiles som er 600x600px.
  • Alle tiles skal være i SVG-format.

Se alle klubbenes mønstre her.

Eksempler på Branns mønstre kan du se nedenfor

Alle klubber får sine mønstre i sine farger
Alle klubber får sine mønstre i sine farger

Tekstlig innhold

Overordnede prinsipper for produksjon av innhold

  1. Kvalitet, ikke kvantitet
  2. Webinnhold, ikke skjønnlitteratur
  3. Samle, ikke fragmentere
  4. Vedlikeholde, ikke forsømme

Innhold på forsiden

  1. Modus: Før, under og etter kamp
  2. Bruk triggende overskrifter
  3. Lag tydelige calls to action: les nyhet, kjøp billett, se tabell
  4. Bruk mulighet for å løfte opp innold via hypemodul, historiemodul med mer
  5. Det er rom for mer kommersielt innhold (innholdsmarkedsføring)
Annonse: