Fra Tippeligaen til Eliteserien

I 2017 lanserte NTF ny ligaidentitet for Norges øverste fotballdivisjon og fotballen har med det
tatt eierskap til egen merkevare. Målet med endringen er å skape større publikumsengasjement
rundt fotballen og videreutvikle Eliteserien som en attraktiv kommersiell samarbeidspartner.

Prosjektet har vært omfattende og ble initiert allerede i 2014/15 i regi av NFF og NTF. Ny merkevare
for landslaget og NFF var første fase. Eliteserien, fase to, ble etablert som et eget prosjekt
og implementert stegvis fra 2016 til sesongstart 2017.

For å få bedre innsikt i publikumsbehovet ble det gjennomført en større publikumsundersøkelse
høsten 2016. Undersøkelsen viser blant annet at Eliteserien må være relevant, engasjerende og
skape entusiasme blant den yngre generasjon for å vinne kampen om publikum.

Hvordan skal vi vinne kampen om publikum?

Strategien for å skape langsiktig vekst bestod av tre hovedpunkter:

1. Skape en distinkt ligaidentitet slik at vi kan fortelle vår historie

  • Tiltak: Rebrande Tippeligaen til Eliteserien.
  • Ny visuell profil, ny tv-grafikk, vignetter og hymne (produsert og fremført av Highasakite)
    for å skape en tydeligere og moderne innramming av ligaproduktet.
  • Ny sponsorstruktur med flere nivåer for å øke relevans og effekt.

2. Heve kvaliteten på vårt produkt: Forbedre totalopplevelsen 365/24/7

  • Tiltak: Lansere Eliteserien med Fanzone og Fantasy.
  • Etablering av Fanzone før kampstart for å løfte kampopplevelsen, nå ut til barnefamilier og
    det yngre publikum. Etablere nye kommersielle flater som gir sponsorene flere muligheter.
  • Etablering av Eliteserien Fantasy for å nå det yngre publikum. Øke kjennskap til Eliteseriens
    klubber og profiler gjennom fotballens eget manager-spill. 71 750 spillere registrerte seg i
    oppstartsåret.
  • Etablert ny medieplattform for Eliteserien. Alle lag i Eliteserien benytter samme oppsett
    med sin egen form og farge, men med tydelig ligamerkevare og ligapartnermerkevare.

3. Fotball til folket: Øke tilgjengeligheten til vårt produkt

  • Tiltak: Ny rettighetshaver Discovery Networks Norway i samarbeid med VG.
  • Økt antall kamper på fri-TV.
  • Innført nye konsepter som Derbylørdag, Supersøndag, Mesterfinalen, Fotballfesten og
    Drømmekampen.
  • Eliteserien etablert på Facebook, Twitter og Instagram med 30 000 følgere på Facebook.

Partnerstruktur

Eliteseriens partnerstruktur består av tre nivåer:

  • Nivå 1: Generalpartner
  • Nivå 2: Hovedpartnere
  • Nivå 3: Offisielle ligapartnere

Nivå 1 og 2 promoteres sammen med VG og Discovery Networks Norway.
Resultater

Resultater

Kilde: Sponsor Insight – Publikumsundersøkelsen 2017, Media- og Omdømmetracker okt. 2017, Tall fra NTF, DNN og VG

Medieplattform

Ny medieplattform ble rullet ut i desember 2016. Den består av 39 nettsteder; 32 NTF-klubber, syv
klubber i PostNord og to ligasider (Eliteserien.no og OBOS-ligaen.no). Plattformen ble et betydelig
løft fra forrige løsning. Ligaene er samlet under hver sin nettside og her ble designelementene fra
merkevaren benyttet. Medieplattformen har effektivisert forvaltningen av klubbenes- og ligaenes
nettsider. Tilbakemeldingene fra klubbene er gode.

Det ble lansert en egen app for Eliteserien i forkant av seriestart, som inneholder informasjon fra
alle klubbene. Brukerne kan sette sitt eget lag som standard. For klubbene på Connected League
har det vært utvidet informasjon i appen i form av løpende klipp fra kampen for tilskuere på
arena.

Eliteserien Fantasy ble også tatt inn som en del av appen.
Samlet sett hadde medieplattformen drøye 47,5 millioner sidevisninger og i snitt 790 000 unike
brukere pr måned i 2017. Av dette stod ligasidene og appen for drøye 4,25 millioner sidevisninger
og 95 000 unike brukere pr måned.

Annonse: