Økonomi

NTF har et overskudd på kr 1 683 213, mot et budsjettert resultat på kr 206 333. NTF sin egenkapital per 31.12.2017 er kr 14 642 934, en egenkapital i tråd med tidligere vedtak i årsmøte.

GENERELT

I 2017 har toppfotballen ny medieavtale med Discovery Networks Norway, samt nye partneravtaler
med Altibox, Coop, Escape og EA sports. Årets samlede verdi på markeds- og medieavtalene
er MNOK 286, fordelt med MNOK 267 fra salg gjennom Fotball Media AS (medierettigheter
og OBOS-avtale) og MNOK 19,5 fra partneravtaler på nivå 2 og 3. Av de totale inntektene
på MNOK 286 er MNOK 279 utbetalt medlemsklubbene, MNOK 6 øremerket og utbetalt våre
e-cuprepresentanter og MNOK 1 avsatt som gjeld til klubbene som utbetales i 2018. Inntekter
fordeles ut i henhold til fordelingsmodell vedtatt av klubbene.

DRIFT NTF

NTF driftes gjennom en fee som faktureres medlemsklubbene årlig. I 2017 var NTF fee MNOK
52,6. En andel av fee er sportslige- og kommersielle aktiviteter som NTF gjennomfører på vegne
av klubb. I 2017 har NTF hatt en netto kostnad som følger på de største fellestiltakene:

NTF sine øvrige inntekter kommer fra medlemskontingenter, royalty lisensprodukter og prosjektinntekter.
I 2017 mottok NTF en ekstraordinær utbetaling for momskompensasjon på MNOK 1,3
fra tidligere år.

Datterselskaper

Fotball Media AS (FM) er et selskap som eies av NFF og NTF med 50 % eierandel hver. FM har
fullmakt til å fremforhandle og forvalte medieavtaler knyttet til 0. divisjon og 1. divisjon. FM har
to ansatte og kontoradresse på Ullevål Stadion.

Ullevaal Media Center AS (UMC) eies av NFF og NTF med 50 % eierandel hver. UMC har studio
og kontorer på Ullevål Stadion. Selskapet har investert i et fullverdig broadcast og har egen
produksjonsstab med producer, fotografer, redigere og andre produksjonsmedarbeidere. UMC
utvikler innholdskonsepter og gjennomfører produksjoner for å sikre forpliktelsene klubbene,
NTF og NFF har gjennom sentrale media- og markedsavtaler.

Annonse: